2020-2021 05.08.2020  -  15.05.2021
Vejledning

Gravid Svømning (GV01)
Gravidsvømning

Forudsætninger:

For at kunne deltage på hold for gravide, skal du være gravid og over den 14. graviditetsuge.
Der er ikke behov for erfaring med svømning, og derfor kan alle være med.

   •   Svømmetid: 45 minutter
   •   Bassintype: Den generelle træning vil foregå i det store bassin, der er mulighed for at benytte varmtvandsbassin efter behov.
   •   Instruktørbesætning: 

Formål:
Træning i vand for gravide, er et hold hvor du vil opnå velvære og god form under graviditeten.
For gravide er der særlige fordele ved at træne i vand, vandets opdrift gør at tyngdepåvirkningen er væsentligt mindre end på land, så kroppen vil føles lettere. Vandet er mobilt og dets modstand aktivere alle kroppens muskler.
Vandet yder et blidt pres på huden, som stimulere venepumpen, hvilket forebygger og afhjælper hævelser i ben og hænder.


Generelle informationer:

Du bør være opmærksom ppå at under træningen vil kroppens muskler blive arbejdet igennem, hvilket kan gøre kroppen øm og udtrættet de efterfølgende dage.
Træningen vil altid foregå på dine præmisser, og du kan selv styre tempo og niveau.
Tilmeld/Læs mere - (1)

Leg og tilvænning 2 - 4 år. (P&L)
Leg og tilvænning: 2 - 4 år
 
 
Forudsætninger:
Holdet er for børn som ikke har færdigheder inden for svømning, udover måske babysvømning.
Hvert barn har en voksen med i vandet.
 
 
Vejledende:
  • Aldersgruppe: 2 - 4 år
  • Svømmetid: 45 minutter  - som bliver fordelt på 30 min. undervisning og 15 min. frie aktiviteter guidet af instruktøren
  • Bassintype: Lille bassin med varmt vand.
  • Instruktørbesætning: 1 instruktør 
 
Formål:
Holdet er først og fremmest et tilvænningshold. Samvær og livsglæde med sit barn i det våde element, der introducere barnet til holdundervisning i svømmeskolen gennem svømmerelateret lege. Der bliver gået langsomt frem mod lette sjove svømmeøvelser sammen med en voksen i vandet, hvor barnet lærer at få hele kroppen under vandet gennem dykkeøvelser, hop fra kant, at svømme med plade eller aquaorm. Først og fremmest er lege i vandet et vigtigt element og alle øvelser er både nemme og sjove.
 
 
Sæsonens læringsmål:
  • At hoppe fra kanten i vandet uden hjælp.
  • At kunne dykke hele kroppen under vandet.
  • Flyde på mave og rygmed eller uden bælte.
  • Svømme 12-15 m. med plade eller lign. på maven eller ryggen.
 
Generelle informationer:
Svømmebriller er påkrævet (ikke dykkermaske), badehætte anbefales til langt hår, ellers sørg for at håret er samlet med hårelastik.  Der benyttes ikke svømmevinger, da disse hæmmer og besværliggøre fri bevægelse og giver barnet en falsk tryghedsfornemmelse i vandet, i stedet benyttes 1-2 mavebælter.
 
 
Tilmeld/Læs mere - (0)

Mænd (MD)

Er du mand?

Har du pakket din six pack lidt for godt ind?

Fortæller din læge dig du skal finde en måde at dyrke motion på?

Fortæller din hustru dig det samme?

Har du for højt blodtryk, for høje kolesteroltal? Sover du dårligt?

Har du led problemer?

Gider du ikke boldspil, mountainbikes eller fitnesscentre af den ene eller anden art?

Gider du godt boldspil, mountainbikes eller fitness centre, men skal du have en hånd til at komme i gang?

Vil du BARE ud og møde andre til nogle sjove timer i vand?

Så er vores vand i svømmeklubben den rigtige vej at gå.

Vand er skånsomt og fleksibelt for alle, og vand tager imod alle.

Vi har en mandlig instruktør, som tager imod Jer om fredagen, så kom og vær med.

Tilmeld/Læs mere - (1)

PlusQ 1 (Pq1)
Træning i vand for plus damer er varieret træning med styrke og interval præget træning. Træningen er sund, sjov og ofte hård.
Du vil blive udfordret, og du vil kunne mærke din puls.
Træningen er skånsom for dig, som har udfordringer med knogler og led enten pga skader eller overvægt.
Vandet holder dig oppe, og derfor er det dig selv, som skal gøre al arbejdet.
 
Træning i vand styrker dine muskler og forbedre din kondition.
Du kan selv tilpasse niveauet alt efter din kondition.
Forskellige redskaber inddrages - det kan være alt fra spande, til svømmeplader, til elastikker.
Træning i vand er for alle, og det forudsætter ikke du kan svømme.
Vi tilpasser træning så det passer til alle.
Er du lidt bange for det dybe vand, så skal du sige det.
Har du ikke lyst til at få hovedet under vand, så skal du sige det.
 
Træningen sker til festlig og højt musik, og Vivi guider og råber, som kotumen er.
 Der er træning for både ryg, mave, arme, balder og lår.
 
Latter musklerne rører vi også, så vi går glade hjem. Det er tilladt at snakke og synge undervejs i vandet.
 
Det er tilladt at lave hygge efter træning, men den skal I selv stå for.
En "brusebajer" kan alle forstå, og vi SKAL huske det sociale og det sjove.
I Varde Svømmeklub lærer vi igennem leg.
 
Der oprettes en lukket FB gruppe hvor vi kan kommunikere. Er man ikke på FB, så kan man downloade Messenger App, eller man får tilsendt en mail.
Tilmeld/Læs mere - (0)

Radwangruppe/Åbvldens´ børn (AAB)
Holdet er for børn i alderen 4 - 10 år, som bor i Åboulevardens kvarter.
Børnene møder vand på deres vilkår, og de starter med bælter indtil de er sikre.
De vil  stille og roligt blive introduceret til de 4 grund begreber i svømning, og de vil blive introduceret til at hoppe fra kanten, fra vippen, og til at svømme uden hjælpe midler, hvis muligt. Børnene vil blive sluset videre på andre hold når de har gennemført 1. år med basis introduktion.
 
Bemærk: Holdet er blandet drenge og piger. Forældrene er de første gange velkomne på kanten, hvorefter børnene skal have ro til træningen,
 
Svømmebriller (IKKE dykkermaske) medbringes,og badehætte til langt hår. 
Tilmeld/Læs mere - (1)

Øvede (OE1)
Øvede

Forudsætninger:
Barnet skal kunne svømme uden bælte og være fortroligt med stilarterne crawl og rygcrawl. Barnet skal kunne svømme på 25 meter bane og kunne svømme på det dybe uden at blive nervøs for det. Barnet skal kunne lave hovedspring og skal kunne dykke mod bunden på det dybe, dog behøver barnet ikke at kunne komme helt ned til bunden

Vejledende:
• Aldersgruppe: 7 - 9 år
• Svømmetid: 45 minutter pr. uge
• Bassintype: Det store bassin på langs
• Instruktørbesætning: 1 instruktør + 1 – 2 hjælpe instruktører

Formål:
Der undervises forsat videre i teknikken til crawl og rygsvømning. Vi arbejder også med at opøve teknikker og forudsætninger for at blive gode svømmere. På holdet får barnet kendskab til brystsvømning og barnet vil begynde mere fokuserede øvelser til butterfly.
Vendinger introduceres og startspring/ hovedspring videreudvikles. Glæden ved svømning er i centrum. Når barnet er dygtigt nok, er der mulighed for at gå videre til talentholdet. Dog anbefaler vi at barnet går på holdet 2 sæsoner

Sæsonens læringsmål:
- Teknikken finpudses i crawl og ryg crawl
- Brystsvømning introduceres
- Butterfly læres i grov form
- Der arbejdes med 1-2 vendinger.
- Der vil blive mulighed for at snuse til konkurrence svømning i løbet af sæsonen.

Generelle informationer:
Svømmebriller anbefales (IKKE dykkermaske), badehætte anbefales til langt hår, eller sørg for at håret er sat med hår elastik. Husk at læse Varde Svømmeklubs forældre-information.
Tilmeld/Læs mere - (1)

Begynder (Bø2)

Begyndere

Forudsætninger:

Det er vigtigt at barnet har lyst til at lære og kan lide at være i vandet. Det er en fordel hvis barnet er tryg ved at få hovedet under vand. På begynderholdet er det ok at bruge bælte. Barnet skal kunne bevæge sig til varmen, da vi svømmer i det store bassin. Hvis barnet ikke har erfaring med det store bassin, anbefaler vi at starte på leg og tilvænning.

Vejledende:
• Aldersgruppe: 4 - 7 år
• Svømmetid: 45 minutter
• Bassintype: Det store bassin (130 – 400 cm) (Mandagshold på langs og onsdagshold lav ende)
• Instruktørbesætning: 1 instruktør med 1-2 hjælpetrænere (Der vil være instruktør på kanten og hjælpeinstruktør i vandet.)

Formål:
Hovedformål med sæsonen er leg og tryghed i vandet. Samt at udvikle basale svømmefærdigheder så som at få hoved under vand og at dykke, svømning på ryggen og på maven. Vi arbejder ud fra de basale svømmefærdigheder: elementskift (udspring), vejrtrækning (ind-og udånding), balance (i kropstillingen) og bevægelse. Undervisningen bygger på læring gennem leg, dog fylder den direkte svømmeundervisning omkring halvdelen.


Sæsonens mål:
- At komme af med bæltet for dem der stadig bruger det. 
- Dykke ned med forover bøjer rotation.
- Spring fra kant.
- 25m. basal svømning uden fokus på stilarter.


Generelle informationer:

Medbring svømmebriller (IKKE dykkermaske) og badehætte anbefales til langt hår, eller sørg for at håret er sat med hår elastik. Der benyttes ikke svømmevinger, da disse besværliggør fri bevægelse og giver barnet en falsk tryghedsfornemmelse i vandet, i stedet benyttes mavebælte det første stykke tid.


Tilmeld/Læs mere - (0)

Let øvede (Bø6)

Let øvede

Forudsætninger:
Holdet er for de børn der kan svømme uden bælte, har gået begynderholdet eller tilsvarende. Det er vigtigt at barnet har lyst til at lære og kan lide at være i vandet. Barnet skal kunne svømme på det dybe uden at blive nervøs for det. Det forventes at barnet er tryg ved at få hovedet under vand.


Vejledende:
• Aldersgruppe: 6 - 8 år.
• Svømmetid: 45 min.
• Bassintype: Det store bassin
• Instruktørbesætning: 1 instruktør + 1 - 2 hjælpeinstruktører 


Formål:
At udvikle færdigheder i crawl, rygcrawl og delfinbevægelsen. Der arbejdes med begyndende svømmeteknik med elementskifte, vejrtrækning, balance og bevægelse. Undervisningen krydres med leg. Barnet vil opleve at blive mere sikkert i vandet og svømme gode meter uden pauser.


Sæsonens mål:
- At kunne svømme balance ben (Ben med armene langs siden og korrekt rotation)
- At kunne svømme baner og vise at man er en stabil svømmer,

- Introduktion til crawl og rygcrawl
- Udspring

Generelle informationer:
Medbring svømmebriller (IKKE dykkermaske) og badehætte anbefales til langt hår, eller sørg for at håret er sat med hår elastik.

Tilmeld/Læs mere - (1)

Vardes vandhunde (Medley) (VV)

VARDES VANDHUNDE (Medley)

Forudsætninger:

Der forventes at du er fortrolig i dybt vand og har et rimeligt svømmeniveau, svarede til øvede eller derover. Der kræves ikke de store tekniske færdigheder, da de stadigvæk til blive udviklet på dette hold. Fokus ligger ikke kun på det tekniske, men også på sjove vandaktiviteter.

Vejledende:

• Svømmetid: 45 minutter pr. uge.

• Bassintype: Det store bassin.

• Instruktørbesætning: 1-2 instruktører og hjælpetræner.

Formål:

For børn og unge, der ikke lyster konkurrencesvømning, men stadigvæk ønsker aktiviteter i vand. I sæsonen vil der blive arbejdet med forbedring af svømmeteknik krydret med kreative vandaktiviteter, lege og boldspil, livredning, spring fra vippen osv.

Sæsonens læringsmål:

Fokus på svømmeteknik. Crawl, ryg crawl og brystsvømning finpudses. Butterfly læres i grov form. Der arbejdes med vendinger, startspring, hovedspring og undervandssvømning. Der arbejdes med udholdenhed i banesvømning.

Generelle informationer:

Svømmebriller anbefales (IKKE dykkermaske), badehætte anbefales til langt hår, eller sørg for at håret er sat med hår elastik. Husk at læse Varde Svømmeklubs forældre-information.

Tilmeld/Læs mere - (1)

Boblerne (BOB)

Boblerne

Forudsætninger:

Det forventes at svømmeren er behersker grundteknikerne brystsvømning, crawl og rygcrawl. At man kan udføre et nogenlunde hovedspring samt kender grundteknikken til en saltovending og startspring. Det kræves en god svømmedisciplin og det forventes at svømmeren har lyst til at arbejde med at blive hurtigere i vandet og tager sin træning seriøst.

Vejledende:
• Aldersgruppe: 9 – 14 år
• Svømmetid: 3 gange om ugen: mandag 1.5 timer, onsdag 1.5 timer og fredag 1 time.
• Bassintype: Det store bassin på langs
• Instruktørbesætning: 1 instruktør + 1 – 2 hjælpe instruktører


Formål:

Der arbejdes med konkurrenceelementet i svømning med udgangspunkt i ”Aldersrelateret træning” og de fire grundelementer balance, vejrtrækning og bevægelse samt element skift. Vi arbejder på dette hold en hel del med vandføling og kropsbevidsthed i vandet, herunder individuelle stilanalyser på stilarterne. Der vil være fokus på udvikling af det svømmetekniske, styrke og bevægelighedstræning.

Derudover udvides kendskabet til butterfly, specielt med fokus på delfinbevægelsen. Vendinger og startspring / hovedspring finpudses. Ligeledes begynder vi at arbejde med at finpudse teknikken til brystsvømning. Der arbejdes med stævne tilvænning, program forståelse, samt mental træning til det at være konkurrence svømmere

Sæson mål:

· Forsat udvikling og forbedring af teknikken og hastigheden og konditionen.

· Forbedre muskelstyrken i vandet.

· Der vil blive mulighed for at snuse til konkurrence svømning i løbet af sæsonen.

· Teknikken i stilarter brystsvømning, crawl og rygcrawl skal udvikles

· Grundteknikken til fly introduceres.

· Starter og vendinger introduceres på øvede

Generelle informationer:

Medbring svømmebriller (IKKE dykkermaske) og badehætte anbefales til langt hår.

Tilmeld/Læs mere - (1)

Motionssvømning (Mot)

Motionssvømning

  • at svømmerne får motion
  • der svømmes efter eget behov i eget tempo
  • at deltage i socialt samvær med andre
Tilmeld/Læs mere - (1)

PlusQ 2 (PK)
Træning i vand for plus damer er varieret træning med styrke og interval præget træning. Træningen er sund, sjov og ofte hård.
Du vil blive udfordret, og du vil kunne mærke din puls.
Træningen er skånsom for dig, som har udfordringer med knogler og led enten pga skader eller overvægt.
 
Vandet holder dig oppe, og derfor er det dig selv, som skal gøre al arbejdet.
Træning i vand styrker dine muskler og forbedre din kondition.
Du kan selv tilpasse niveauet alt efter din kondition.
Forskellige redskaber inddrages - det kan være alt fra spande, til svømmeplader, til elastikker.
Træning i vand er for alle, og det forudsætter ikke du kan svømme.
Vi tilpasser træning så det passer til alle.
Er du lidt bange for det dybe vand, så skal du sige det.
Har du ikke lyst til at få hovedet under vand, så skal du sige det.
 
Træningen sker til festlig og højt musik, og Trine guider og råber, som kotumen er.
Der er træning for både ryg, mave, arme, balder og lår.
 
Latter musklerne rører vi også, så vi går glade hjem. Det er tilladt at snakke og synge undervejs i vandet.
 
Det er tilladt at lave hygge efter træning, men den skal I selv stå for.
En "brusebajer" kan alle forstå, og vi SKAL huske det sociale og det sjove.
I Varde Svømmeklub lærer vi igennem leg.
 
Der oprettes en lukket FB gruppe hvor vi kan kommunikere. Er man ikke på FB, så kan man downloade Messenger App, eller man får tilsendt en mail.
Tilmeld/Læs mere - (1)

Vandskræk (Van)

Vandskræk til vandglæde:

  • at skabe tryghed ved at være i vandet
  • at deltagerne lærer de mest bassale ting hvad angår svømning (få hovedet under vand, flyde eller på anden måde bevæge sig gennem vand)
  • holdet skal fungere som bassis for, at man kan begynde at lære at svømme og deltage i undervisningen på andre hold.
Tilmeld/Læs mere - (1)

Instruktørhold (Inst)
Hold hvor instruktørerne kan træne.
Tilmeld/Læs mere - (1)

Støtteholdet (ST)
Støtteholdet er for dig der gerne vil støtte op om Varde Svømmeklub, men ikke ønsker at blive våd.
Holdet er for alle aldre, størrelser, farver og køn. 
 
Tilmeld/Læs mere - (1)